top of page

5 tärkeintä seurattavaa Instagram-mittaria

Jos haluat hyödyntää Instagramia yrityksesi markkinoinnissa kannattavasti, on sinun hyvä tutustua muutamiin seurattaviin mittareihin.



Mittareiden seuranta on tärkeää, jotta tiedät, miten tilisi toimii.


Mitä Instagram-mittarit ovat, ja mitä niistä sinun on seurattava?




1. Kattavuus:


Jotta voit tarkkailla julkaisujesi suorituskykyä Instagramissa, kattavuus on tärkein mittari, joka sinun on otettava huomioon.


Kattavuustietojen seuranta on välttämätöntä, jotta tiedät, kuinka monta tiliä on nähnyt julkaisusi ja onko sosiaalisen median markkinointisi tukemassa brändisi tunnettavuutta haluamallasi tavalla.


Jos motiivisi on lisätä bränditietoisuutta ja saada mahdollisimman paljon seuraajia, sinun on keskityttävä kattavuuden lisäämiseen Instagramissa.


Analysoi julkaisuasi:

  • käytitkö hashtageja? millaisia ja miten ne toimivat?

  • sisälsikö julkaisu toimintakehotuksia ja miten se toimi?

  • julkaisitko tarinan aikana, jolloin yleisösi on parhaiten tavoitettavissa?


Mieti kaikkia mahdollisia syitä, jotka saivat tietyn julkaisun kattavuuden nousemaan tai laskemaan ja hyödynnä näitä tietoja tulevissa julkaisuissa.


On myös tärkeää ymmärtää ero näyttökertojen ja kattavuuden välillä.


Kattavuus kuvaa julkaisusi yksittäisten katselukertojen määrää


Näyttökerta näyttää katselukertojen kokonaismäärän (riippumatta siitä, onko sama henkilö katsonut viestisi viisi tai viisisataa kertaa kertaa).



2. Myynti


Instagram on lisännyt toiminnallisuuksia, jotka tukevat nopean myynnin luomisessa, kuten Instagram-tarinat, kassat, ostettavissa olevat julkaisut, tuotetarrat ja Instagram-kauppa.


Sen lisäksi, että hyödynnät esimerkiksi Instagramin perusostoksia, voit myös saada ihmiset ohjattua verkkosivustollesi linkitysten avulla. Lisäämällä UTM-parametreja (Urchin seurantamoduuli), saat kallisarvoista tietoa sivustosi kävijöistä.


Näitä parametreja käytetään arvioimaan, kuinka tehokkaita verkkomarkkinointikampanjasi ovat.


Tällä tavalla voit valita minkä tahansa verkkoanalytiikkaohjelman, kuten Google Analyticsin, seuraamaan keskusteluja sekä ansaittujen tulojen määrää.


Tämä voi auttaa sinua ymmärtämään, kuinka paljon myyntiä sisältösi tuottaa ja kuinka paljon liikennettä se johtaa verkkosivustollesi.


3. Savet eli tallennukset


Instagram-tallennukset ovat erittäin hyödyllinen mittari, jota useimmat brändit käyttävät seurantaan.


Instagram-tallennusten avulla asiakkaat voivat tallentaa julkaisun tulevaisuutta varten napsauttamalla "kirjanmerkki"-kuvaketta minkä tahansa Instagram-viestin alareunassa.


Käyttäjät yleensä tallentavat Instagram-julkaisut, koska he pitivät niistä tai haluavat olla vuorovaikutuksessa julkaisun kanssa tulevaisuudessa.



4. Sitoutumisprosentti:


Instagramin sitoutuminen on tärkeä mittari, joka kertoo, kuinka yleisö reagoi sisältöösi.


Jos viestiäsi tallennetaan, jaetaan ja kommentoidaan paljon, sisältösi sitoutuminen lisääntyy!


Miten voit laskea sitoutumisasteen?


Tätä varten tarvitset joitain Instagram-analytiikkatyökaluja.


Jaa koko kommentti- ja tykkäysluku seuraajien määrällä ja kerro sen jälkeen tulokset 100:lla saadaksesi prosenttiosuuden.


Jos saat korkeat sitoutumisasteen tulokset, se tarkoittaa, että suuri joukko ihmisiä seuraa sisältöäsi ja sinulla menee hyvin.



Toisaalta, jos sitoutumisaste on alhainen, se voi johtua useista syistä.

Luomasi sisältö ei ehkä resonoi seuraajiesi kanssa tai et julkaise tarinoita oikeaan aikaan saadaksesi mahdollisimman paljon sitoutumista.


Lippu pitkän aikavälin menestykseen on tämän mittarin tarkkaileminen; sen avulla saat selville millainen sisältö kiinnostaa seuraajiasi ja voit hyödyntää tätä tärkeää mittaria ohjataksesi sisältöstrategiaasi.


Sitoutumisaste voi kuitenkin joskus johtaa harhaan jossain sisällössä, kuten videoissa.


Siksi on parempi käyttää myös muita mittareita, kuten kattavuutta, yhtenäisemmän vertailuarvon saamiseksi.




5. Instagram Stories -katselukerrat:


Instagram-tarinat voivat olla ihanteellinen tapa rakentaa hyvä ja luotettava suhde kohdeyleisösi.


Tarkkailemalla katselukertojen ja eteenpäin siirtyvien napsautusten määrää, ymmärrät, minkälaisesta sisällöstä yleisösi pitää.


Voit myös käyttää kunkin tarinan mittareita tarkastellaksesi, mikä kiinnittää yleisön huomion.


Voit seurata mm seuraavia IG-tarinoiden mittareita:


Lookout Through Rate:

Instagram-tarinoiden läpikäyntiprosentti ilmaisee niiden ihmisten prosenttiosuuden, jotka katsovat tarinasi alusta loppuun.


Sinun pitäisi kuitenkin tietää, että se pätee vain, jos julkaiset useamman kuin yhden tarinan.


Pudotusprosentti

Tiedämme kaikki, kuinka tärkeä ensivaikutelma voi olla, ja siksi ensimmäisen Instagram-tarinoistasi pitäisi olla tarpeeksi hyvä kiinnittääkseen katsojien huomion, jotta he ovat taipuvaisia katsomaan ja olemaan mukana kaikessa.


Jos haluat tietää, kuinka moni ohitti ensimmäisen tarinasi alun jälkeen, voit tarkistaa poistumisprosentin.


Lopputulos per tarina:

Dian valmistumisaste auttaa tunnistamaan, kuinka suuri prosenttiosuus katsojista näki koko tarinan, vaikka se osui pois yhden sekunnin kuluttua.



Oletko valmis seuraamaan Instagram-mittareitasi?


Jos haluat markkinoida kanavaasi Instagramin kautta, sinun on seurattava suorituskykyäsi.


On parempi valita mittarit, jotka vastaavat tavoitteitasi. Jos yrityksesi ainoa tarkoitus on levittää bränditietoisuutta eikä esimerkiksi lisätä myyntiä, seuraamasi mittarit ovat erilaisia.


Kun ymmärrät yrityksesi kannalta tärkeät Instagram-mittarit, varmista, että seuraat niitä viikoittain tai vähintään kuukausittain, jotta voit kehittää strategioitasi niiden mukaisesti.


Oliko tekstistä sinulle hyötyä?


Jätä kommentti!


6 katselukertaa0 kommenttia

Aiheeseen liittyvät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page