Mitä tarkoittaa brändi?
Brändi on henkilöön tai yritykseen liitetty mielikuva, joka syntyy maineen ja imagon summana.
Brändin avulla voit
erottua kilpailijoistasi
herättää kohderyhmäsi kiinnostuksen
Saada liidejä
kasvattaa yrityksesi arvoa
vedota tunteisiin (ostopäätös tehdään usein tunteella)
luoda myyntiä
tehostaa markkinointia
Brändi on kaikkea sitä, miten yrityksesi näkyy ja viestii. Miltä yrityksesi tuntuu ja kuulostaa.
Eli kiinnitä huomiota visuaaliseen ilmeeseen sekä tapaasi kommunikoida ja viestiä. Ole johdonmukainen.
Hyvä brändi koostuu omasta persoonastasi, joten muista olla aito, oma itsesi. Asiakkaasi kyllä haistavat heti, jos olet epäaito.
Kirkasta itsellesi, pidä mielessäsi ja viesti muille: mitä teet, miten teet, kenelle teet ja miksi teet.
On hyvä huomioida, että joskus brändiin voi kuulua myös se, että ravistellaan asioita, otetaan kantaa asioihin tai aiheutetaan vahvoja tunnereaktioita. Aina vahvat reaktiot eivät ole huonosta.
On myös erittäin epätodennäköistä, että kaikki maailman ihmiset olisivat sinun kohderyhmääsi, joten kannattaa myös pitää mielessä, että kaikkia ihmisiä sinun brändisi ei tarvitse kiinnostaa tai palvella.
Keskity tuottamaan juuri sinun kohderyhmääsi palvelevaa ja kiinnostavaa sisältö heitä kiinnostavassa paketissa.
Brändäyksellä puolestaan tarkoitetaan toimia, joilla brändistä luodaan haluttua mielikuvaa.
Tunnista brändisi arvot, visio ja missio.
Vinkkejä erottuvan brändin luomiseen
Kiteytä brändisi olemassaolon syy
Luo brändi-ilme ja -strategia
tutustu yrityksesi kilpailijoihin
määrittele yrityksesi ostajapersoona
Luo hyvä ja mielenkiintoinen ensivaikutelma
Viesti ja kommunikoi johdonmukaisesti ja säännöllisesti
Luo asiakkaitasi kiinnostavaa ja palvelevaa sisältöä
Ole vuorovaikutuksessa yleisösi kanssa
Tästä linkistä pääset lataamaan ilmaisen brändäyksen workbookin!
Comments