"Henkilöbrändi tarkoittaa henkilön maineen ja imagon kokonaisuutta, brändiä. Henkilöbrändäys on mielikuvan rakentamista".
Jokaisella meistä on jo olemassa oleva oma henkilöbrändi -halusimme sitä tai emme.
Hyvä uutinen on se, että halutessamme voimme opetella hallitsemaan ja vaikuttamaan omaan henkilöbrändiimme.
Aikaisemmin henkilöbrändiä on rakennettu osallistumalla erilaisiin tapahtumiin sekä toimimalla aktiivisesti työrintamalla. Sosiaalinen media on kuitenkin muokannut henkilöbrändin rakentamista ja luonut meille kokonaan uuden työkalun brändäykseen. Sosiaalisen median alustoista etenkin LinkedIn tarjoaa hyvän alustan oman ammattibrändin luomiseen ja vahvistamiseen.
Sosiaalisen median myötä, myös verkkosivut ovat mainio, ja ehdoton, keino tukea ja vahvistaa omaa henkilöbrändiä.
Etenkin, jos olet asiantuntijatyössä tai työskentelet somevaikuttaja, on omat verkkosivut ehdoton työkalu.
Omilla verkkosivuilla saat kauniissa paketissa kerrottua juuri ne tiedot omasta henkilöbrändistäsi (eli sinusta itsestäsi), jotka haluat nostaa esille.
Hyvin toteutetuilla sivuilla erotut eduksesi muista alasi ammattilaisista ja saat uusia työ- ja projektimahdollisuuksia.
Pikaopas henkilöbrändäykseen
Mitä on henkilöbrändäys? Mistä se muodostuu?
Kiteytettynä henkilöbrändisi on se kaikki, mitä ja miten toimit erilaisissa kohtaamisissa niin livenä kuin netissäkin. Millaisen kuvan annat itsestäsi.
Henkilöbrändäys on omien vahvuuksien ja ammattitaidon esiintuomista.
Henkilöbrändisi olet sinä - edustuskelpoiseksi laitettuna, ilman pieruverkkareita ja sotkuista tukkaa (tosin joskus myös verkkarit ja sotkuinen tukka voivat liittyä omaan brändiin).
Parhaimmillaan henkilöbrändi ei tunnu markkinoinnilta, vaan on sulava osa sitä, kuka olet ja miten toimit.
Neljä askelta henkilöbrändin rakentamiseen:
1.Tunnista arvosi
Kuka olet ja mitkä asiat ohjaavat sinua ja päätöksiäsi. Mitkä ovat vahvuutesi ja heikkoutesi.
2. Arvioi läsnäolosi verkossa
Googlaa itsesi. Mitä sieltä tulee vastaan? Näetkö sellaista materiaalia ja sellaisia tietoja, jotka
haluaisitkin netissä näkyvän? Vastaako materiaali visuaalisesti ja sisällöllisesti
henkilöbrändisi ilmettä?
3. Tee brändisuunnitelma.
Mieti, mitkä ovat ne kanavat, joissa haluat näkyä. Ohjaa sosiaalisen median käyttöä ja
käyttämääsi sisältöä oman suunnitelman mukaan. Määrittele bränbdi-ilmeesi.
4. Luo verkkosivusto tai blogi
verkkosivuston ja blogin avulla lisäät henkilöbrändisi läsnäoloa ja näkyvyyttä.
5. Tee yhteistyötä muiden brändien kanssa
Kasvata näkyvyyttäsi tekemällä yhteistyötä muiden henkilöiden kanssa. Verkostoidu.
psst. olit sitten asiantuntija, yrittäjä, käsityöläinen, yksityishenkilö, vaikuttaja tai harrastelija, verkkosivut varmasti auttavat sinua tavoitettavuudessa.
Jos tarvitset vinkkejä tai tsemppausta oman henkilöbrändisi luomiseen, ota rohkeasti yhteyttä !
Tästä linkistä pääset lataamaan itsellesi brändäyksen workbookin ilmaiseksi !
Comments