top of page

10 yleistä Instagram virhettä



Instagramin käytössä tehdyt virheet voivat vahingoittaa yrityksesi kasvua, brändiäsi ja tätä kautta myös tulojasi. Äärimmäisissä tapauksissa ne voivat tuhota täysin maineen ja luottamuksen, jonka rakentamiseksi olet tehnyt paljon töitä.


Vaikka virheet yleensä auttavat sinua kasvamaan, tämä sama ei valitettavasti päde Instagramissa.


Jatka lukemista saadaksesi tietoa kymmenestä yleisestä Instagram-virheestä, joita et edes välttämättä huomaa tekeväsi. Lisäksi saat tietoa, kuinka voit korjata jo mahdollisesti tekemäsi virheet.


Virhe 1: Et tunnista omaa markkinarakoasi


Ennen kuin siirryt häärimään millekään sosiaalisen median alustalle, tulee sinun ensiksi tunnistaa oma markkinarakosi, sinun nichesi, muuten päädyt vain julkaisemaan vähän kaikkea, sitä sun tätä.


Kuten Ruger Hauerin biisissä todetaan: "jokaiselle jotain on ei mitään kellekään".


Vaikka useimmilla brändeillä on markkinarako selvillä jo heti toiminnan alkuvaiheessa, muutamat vaikuttajat huomaavat usein julkaisevansa sisältöä laidasta-laitaan Instagramissaan.


Tämä taktiikka epäonnistuu varmasti.


Mietitään asiaa hetki seuraajasi kannalta.


Ne, jotka seurasivat sinua kodin niksien vuoksi, eivät tule olemaan kovin innoissaan kauneusvinkeistäsi.


Ja ne, jotka rakastivat sinun taidettasi, pitävät erittäin epämiellyttävänä, jos alat postailemaan esimerkiksi politiikasta.


Jotta voisit rajata sisältöäsi, sinun on päätettävä oma kategoriasi. Hyvä kategoria on sellainen joka on tarpeeksi pieni, jotta monet ihmiset eivät puhu siitä, mutta riittävän suuri, jotta sisältöä on helppo tuottaa.



Virhe 2: Sisällön ulkoasun epäjohdonmukaisuus


Yhdenmukaiset postaukset saavat Instagramisi näyttämään siistiltä ja mietityltä.


Se ei ole vain ammattimaista, vaan ihmisten on myös helpompi tunnistaa sinut, koska Instagram postauksiesi kokonaisuus jää heidän mieleensä.


Värien ja ulkoasun yhtenäisyyden ei aina tarvitse olla räikeästi näkyvää. Joskus vain pieni yksityiskohta voi yhdistää kaikki postauksesi yhdeksi kokonaisuudeksi.


Jotkut ihmiset saattavat noudattaa erittäin tiukkaa väripalettia, mutta jos et halua sitä, valitse vain yksi väri kaikille viesteillesi muiden kanssa.



Virhe 3: Postaus epäsäännöllisesti


Mitä säännöllisempiä ja ajoitetuimpia julkaisusi ovat, sitä enemmän seuraajasi odottavat niitä.


Instagram-aikataulun tekemisen etu on myös se, että voit selvittää tarkan ajan, jolloin seuraajasi ovat aktiivisimpia, ja ajoittaa Instagram-postauksesi sen mukaisesti.




Virhe 4: Seuraajien ostaminen


Useimmiten olemme niin kiinnittyneitä pelkästään numeroihin, että unohdamme paljon tärkeämmät asiat – sitoutumisen ja uskollisen seuraajan merkityksen.


Ostetut seuraajat eivät pidemmän päälle auta sinua. He eivät julkaise tarinoitasi uudelleen, he eivät tykkää julkaisuistasi, he eivät kommentoi eivätkä lähetä sinulle DM-viestejä.


Ostetuista seuraajista ei muodostu liidejä.


Instagram-tili on kuollut ilman todellisten seuraajien vuorovaikutusta.

Et voi toivoa saavasi myyntiä tai tunnettavuutta yrityksellesi sellaisella Instagram-profiililla.


Jos olet jo ostanut Instagram-seuraajia, älä huoli.


Voit korjata tilanteen varmistamalla, että kaikki tulevat seuraajasi seuraavat sinua, koska he oikeasti pitävät tekemästäsi sisällöstä.


Tämän voit tehdä postaamalla:


  • mukaansatempaavia tarinoita

  • laadukkaita tekstejä, videoita ja kuvia

  • seuraajien luomaa sisältöä.



sekä olemalla vuorovaikutuksessa seuraajiesi kanssa.



Virhe 5: Heikkolaatuisten kuvien ja videoiden lähettäminen


Instagram on visuaalinen alusta, joka tarkoittaa sitä, että laadukas sisältö huomataan ja sitouttaa.


Rakeisten valokuvien, matalaresoluutioisten videoiden, rajatun tai vääristyneen sisällön julkaiseminen ei koskaan hyödytä sinua ja yrityksesi kasvuasi.


Tutustu Instagramin koko-ohjeisiin määrittääksesi kuvien, videoiden, IGTV:n ja tarinoiden kuvasuhteet ja mitat.


Muokkaa sisältöäsi näiden ohjeiden mukaisesti, niin syötteesi näyttää monta kertaa paremmalta.


Voit myös ostaa muokattavia, valmiita Instagram-malleja. Hyvästä lähteestä ostettuna tällaiset mallit ovat jo oikean kokoisia ja resoluutioita Instagramille. Ja sinun tarvitsee vain muokata niitä hieman, jotta ne sopivat muihin viesteihisi.


Yllä mainittu ei ainoastaan säästä aikaasi, vaan se tarjoaa sinulle myös laadun, jota et ehkä muuten voisi saavuttaa.



Virhe 6: Instagram-tarinoiden vaikuttavuuden huomioimatta jättäminen



Instagram tarinoiden avulla avulla voit pitää tilisi aktiivisena ja interaktiivisena.


Toisin kuin syötteen sisältö, IG-tarinoiden ei tarvitse olla huippulaatua – vaikka se ei haittaakaan, jos ne ovat!


IG-tarinan avulla voit esittää seuraajillesi kysymyksiä, kertoa heille visuaalisen tarinan ja paljon muuta.


Tämän ominaisuuden käyttämättä jättäminen saattaa olla yksi vahingollinen Instagram-virhe. Ei kuitenkaan aina.


Jos olet valmis sijoittamaan energiaasi ja aikaasi tarinoihin, on ensimmäinen askeleesi suunnitella sisältö.


Halutessasi voit julkaista videoita projektiesi kulissien takaa, lyhyitä haastatteluja ja esimerkiksi päivän terveisiä herättääksesi seuraajiesi kiinnostuksen.


Mitä tulee postausajankohtaan, yritä postata tarinoita työajan ulkopuolella. Tämä voi nostaa tarinasi tavoittavuutta.



Virhe 7: Et käytä hashtageja




Postailu ilman asianmukaisia hashtageja vahingoittaa tavoittavuuttasi.


Instagramissa on hashtageja, joiden avulla julkiset sivut saavat mukavasti näkyvyyttä orgaanisesti.


Merkitsemällä tarinasi ja postauksesi suosituilla hashtageilla pääset esille Tutki-sivulle sekä hashtagien luettelosivuille.


Miten haahtagien käyttö käytännössä auttaa?


Hashtagien käyttö tuo sisältösi suuremmalle yleisölle, mukaan lukien myös ne ihmiset, jotka eivät ole koskaan olleet aikaisemmin vuorovaikutuksessa kanssasi..


Voit käyttää Instagramissa postauksissa enintään 30 hashtagia ja IG tarinassa enintään 10 hashtagia.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että sinun olisi kannattavaa mennä all-in IG-hashtagien kanssa.


Etsi viestiisi liittyviä trendaavia hashtageja Instagram-hakupalkin avulla. Jos esimerkiksi kirjoitat #taide, näet alla useita aiheeseen liittyviä ehdotuksia, joita voit käyttää hashtageissasi.


Käytä 1-3 hashtagia tarinoissasi ja 11 hashtagia viesteissäsi, jos sinulla on vielä suhteellisen pieni tili.



Virhe 8: Lähettäminen ilman toimintakehotuksia


Toimintakehotukset ovat olennainen osa mitä tahansa postausta.


Toimintakehotukset kertovat yleisöllesi tarkalleen, mitä heidän tulisi tehdä postauksella.


Toimintakehotuksen avulla siis istutat katsojien mieleen ajatuksen siitä, mitä haluat heidän tekevän.


Voit esimerkiksi pyytää heitä tagaamaan ystävänsä, kommentoimaan, kertomaan mitä he pitävät postauksestasi, tekemään ostoksia kaupastasi, varaamaan sinulle ajan tai mitä tahansa, mikä todella liittyy tuotteeseesi/yritykseesi.


Virhe 9: Yksityinen tili:


Voit valita, haluatko pitää Instagram-tilisi yksityisenä vai julkisena. Brändinä tai vaikuttajana, joka haluaa ihmisten seuraavan profiiliaan ja sitoutuvan siihen, yksityinen Instagram-tili ei ole toimiva tapa.


Jos pidät Instagram-tilisi yksityisenä, sisältösi ei näy tutki-osiossa potentiaaliselle yleisöllesi, seuraajasi eivät voi jakaa julkaisujasi Instagram-tarinoissaan ja käyttämiäsi hashtagit eivät näy hashtag-sivuilla.


Kaikki tämä rajoittaa tavoitettavuuttasi.


Yksityiset Instagram-tilit antavat varmasti seuraajille eksklusiivisuuden tunteen, mutta jos sinulla ei vielä ole huomattavaa seuraajamäärää, yksityinen käyttäjätili ei ole sinua varten.


Voit tehdä tilisi julkiseksi näillä ohjeilla:

Siirry Instagramissa asetuksiin.

Siirry kohtaan Tietosuoja.

Poista Tilin tietosuoja -kohdasta Yksityinen tili käytöstä.


Olet valmis nauttimaan julkisen Instagram-tilin eduista!



Virhe 10: Et hyödynnä uusia ominaisuuksia


Kun uusi Instagram-ominaisuus ilmestyy alustalle, ihmiset ovat yleensä haluttomia käyttämään sitä yhtä paljon kuin vanhoja ominaisuuksia.


Mutta aivan kuten brändi, joka mainostaa laajasti uusia tuotteitaan tai palveluitaan, myös Instagram tarjoaa uusille ominaisuuksille suuremman kattavuuden saamalla ne näkymään enemmän ihmisten syötteissä.


Jos et käytä näitä uusia ominaisuuksia, niitä käyttävät kilpailijasi alkavat näkyä enemmän potentiaaliselle yleisöllesi ja saavat sitä kautta seuraajia, jotka sinä olisit voinut saada.


Voit käyttää uusia ominaisuuksia yhdessä jo olemassa olevien ominaisuuksien kanssa täydentämään toisiaan.


Kerro kommenteissa, oliko tästä tekstistä sinulle hyötyä? Oivalsitko jotain uutta?




17 katselukertaa0 kommenttia

Aiheeseen liittyvät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page