top of page
Writer's pictureNoora | Impuls

Asiakkaan ostopolku

Tervetuloa lukemaan lyhyesti ja kiteytetysti asiakkaan ostopolusta ja sen merkityksestä yrityksen (digitaalisessakin) markkinoinnissa. Huom. alla oleva ostopolku on suuntaa antava.


Lyhyesti ostopolun voisi kuvata seuraavasti



Asiakkaan ostopolku, 4 askelta
Asiakkaan ostopolku, 4 askelta


Mitä tarkoittaa asiakkaan ostopolku?


Asiakkaan ostopolulla tarkoitetaan polkua, jonka potentiaalinen asiakas kulkee ennen kuin päätyy hankkimaan myymäsi palvelun tai tuotteen. Kyse ei ole yksittäisestä toimenpiteestä, vaan prosessista, joka ohjaa potentiaalisen asiakkaan ostavaksi asiakkaaksi.


Miksi ostopolun ymmärtäminen on tärkeää?


Asiakkaan ostopolun ymmärtäminen on tärkeää, koska sen avulla voidaan tehostaa ja kohdistaa markkinointitoimenpiteitä ja näin ollen lisätä myyntiä.


Ymmärtämällä asiakkaan ostopolkua, osaamme tunnistaa mahdolliset asiakkaan kohtaamat haasteet sekä motivaattorit ostoprosessin aikana.


Ostopolun eri vaiheet



1. Tietoisuus


Asiakkaan ostopolku alkaa asiakkaan tunnistaessa ongelman tai tarpeen ja lähtiessä etsimään

siihen ratkaisua.


Asiakas ei vielä etsi aktiivisesti ratkaisua, mutta hän alkaa perehtyä ongelmaan. Tässä vaiheessa blogikirjoitukset ja sosiaalisen median viestit ovat avainasemassa, koska ne lisäävät tietoisuutta ongelmasta ja antavat yleistä tietoa mahdollisista ratkaisuista.



2. Harkinta


Harkintavaiheessa asiakas on jo lähellä ostopäätöstä, mutta tarvitsee vielä lisätietoja päätöksensä tueksi. Hän etsii tietoja, kuten hinta, tuotekuvat- ja tiedot sekä ominaisuudet.


On tärkeää, että tuotteiden ja palveluiden tiedot ja kuvat ovat kattavat ja selkeät, jotta asiakas varmasti tietää, mitä saa, jos sitoutuu ostokseen.



4: Päätöksenteko ja valinta


Ostopäätösvaiheessa asiakas on valmis ostamaan ja tarvitsee vain viimeisen sysäyksen päätöksensä tueksi.


Tässä vaiheessa voi tehokkaasti hyödyntää mm. erikoistarjouksia (alennukset, ilmaiset toimitukset, tilaajalahja jne.), jotka auttavat asiakasta tekemään viimeisen päätöksen ostoksen loppuun saattamisesta.



5: Sitoutuminen


Asiakkaan ostopolku ei pääty siihen, kun asiakas on tehnyt ostoksen. Sitoutunut asiakas on arvokas yrityksellesi. Ei pelkästään siksi, että asiakas mahdollisesti ostaa uudestaan, vaan myös siksi, että hän auttaa brändiäsi mm. palautetta antamalla ja suosittelemalla. Sitouta asiakas oston jälkeen esimerkiksi kiitos viestillä, palautekyselyllä, alekupongilla tms.


Muista, hyvä asiakaskokemus on kaiken A ja O.



Muista tutustua myös ostopolku workbokkiin.


Kerro kommenteissa, mitä mieltä olet tekstistä? Mitä lisäisit tai jättäisit pois?




6 katselukertaa0 kommenttia

Aiheeseen liittyvät päivitykset

Katso kaikki

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page