top of page

Kuinka luoda erottuva brändi -pikavinkit



Mitä tarkoittaa brändi?


Brändi on henkilöön tai yritykseen liitetty mielikuva, joka syntyy maineen ja imagon summana.


Brändin avulla voit

  • erottua kilpailijoistasi

  • herättää kohderyhmäsi kiinnostuksen

  • Saada liidejä

  • kasvattaa yrityksesi arvoa

  • vedota tunteisiin (ostopäätös tehdään usein tunteella)

  • luoda myyntiä

  • tehostaa markkinointia


Brändi on kaikkea sitä, miten yrityksesi näkyy ja viestii. Miltä yrityksesi tuntuu ja kuulostaa.


Eli kiinnitä huomiota visuaaliseen ilmeeseen sekä tapaasi kommunikoida ja viestiä. Ole johdonmukainen.


Hyvä brändi koostuu omasta persoonastasi, joten muista olla aito, oma itsesi. Asiakkaasi kyllä haistavat heti, jos olet epäaito.


Kirkasta itsellesi, pidä mielessäsi ja viesti muille: mitä teet, miten teet, kenelle teet ja miksi teet.


On hyvä huomioida, että joskus brändiin voi kuulua myös se, että ravistellaan asioita, otetaan kantaa asioihin tai aiheutetaan vahvoja tunnereaktioita. Aina vahvat reaktiot eivät ole huonosta.


On myös erittäin epätodennäköistä, että kaikki maailman ihmiset olisivat sinun kohderyhmääsi, joten kannattaa myös pitää mielessä, että kaikkia ihmisiä sinun brändisi ei tarvitse kiinnostaa tai palvella.


Keskity tuottamaan juuri sinun kohderyhmääsi palvelevaa ja kiinnostavaa sisältö heitä kiinnostavassa paketissa.



Brändäyksellä puolestaan tarkoitetaan toimia, joilla brändistä luodaan haluttua mielikuvaa.



Tunnista brändisi arvot, visio ja missio.



Vinkkejä erottuvan brändin luomiseen


  1. Kiteytä brändisi olemassaolon syy

  2. Luo brändi-ilme ja -strategia

  3. tutustu yrityksesi kilpailijoihin

  4. määrittele yrityksesi ostajapersoona

  5. Luo hyvä ja mielenkiintoinen ensivaikutelma

  6. Viesti ja kommunikoi johdonmukaisesti ja säännöllisesti

  7. Luo asiakkaitasi kiinnostavaa ja palvelevaa sisältöä

  8. Ole vuorovaikutuksessa yleisösi kanssa


Tästä linkistä pääset lataamaan ilmaisen brändäyksen workbookin!






16 katselukertaa0 kommenttia
bottom of page